Každý se k něčemu upíná

Každý hledá způsob, jak prožít život bez úzkostí. Protože, i když na něj nemyslíme, víme o něm.

O konci na konci.

Někdo bohatne penězi. Za ně pořízenými předměty. Předměty mají pro něho nejvyšší důležitost. Jsou pro něho cílem. Stýká se s lidmi, kteří tohle oceňují. Každý má potřebu být oceňován. Každý pro něco jiného.

Shromažďování majetku. Předmětů. Taky prostředek k přežití. Když to přináší uspokojení.

Jenže. Lidé průměrně bohatí zasvětí svůj život „pachtění“. Za lepším. Umřou upachtěním. Aby jejich vnuci vyhodili, rozdali, spálili jejich vypachtěné. Vybíli jejich obydlí. A mohli se začít pachtit po svém.

Vnímám předměty jen jako prostředek pro vytváření útulna. K lidským setkáním. K skutečně lidským „setkáním“. Bohatnu prožitky se setkávání.

Skutečné útulno nacházím ale málokde. Nemám ráda „naklizené“ byty, kde se nutně zouvá, i když venku není bláto. Kde nejsou živé ohně. Kde visí světlo ze stropu. Kde nejsou knihy. Ani zvířata kolem. Necítím se tam dobře. Byť by se tam nacházel ten nejvyšší luxus.

A tak má setkání probíhají většinou v mých prostředích. A síla mých ohňů působí. Lidé se přizpůsobí. A to je ten klam. Setkávám se tedy s nimi roky u těch ohňů. A pak se s nimi setkám v jejich prostředí. Bez ohňů. Bez vína. Mezi jejich lidmi. Jejich realita je jiná. Jiná, než jak ji znám.

Už jim to nezazlívám. Myslím, že všechno žité se mnou prožívají upřímně. Jen jinde žijou jinak.

Jsem proto vděčná za každého skutečně svého člověka.

25 comments on “Každý se k něčemu upíná

  1. zuzi napsal:

    … na lidskou „nedokonalost“ jsem si také zvykla … svou i cizí – a prostředí moc neprožívám. O to více pak člověk ocení soulad, souznění.. jinými slovy totéž co jsi řekla ty …

  2. radka napsal:

    uzkostzda se mi to prilis nekompromisni. Rozdelene na my – s ohnem a oni bez ohne. my se vztahy a oni s se svymi predmety. My spravne a oni….?Ale pachteni je jen jedno a to je pachteni za necim. A treba i za temi vztahy a ohni. Ja ti Mirko moc rozumim, ale vek mi ohladil hrany a smiril me. Patrim taky k tem nekonzumnim, s ohnem a ja nevim cim. To jsou vsechno jen vnejsi znaky. nelze to tak lehce rozdelit.Pachtime se vsichni. nekdo za ohnem a nekdo za mamonem. Uzkosti se zbavime v momente, kdyz povolime ve vlastnim pachteni. A souhlasim s tebou ze je hrozne fajn najit SVEHO cloveka, na tvoji vlne, ktery citi a mysli jako ty. Jenze ta delici cara mezi ohnem a predmetem muze byt velice klikata. Je fajn sedet kolem ohne a kochat se s bliznimi. Ale co pak kdyz clovek prevezme odpovednost za rodinu, pak zivot dostane jeste dalsi rozmer :o) I proto jsou ti starsi nekdy tak seslapani a s ovadlymi kridly. A casto mluvici o vecech.Jinak ja doma naklizeno nemam, svetlo mi ze stropu visi, ale kazdou navstevu uhostim vynikajicim vinem ci jasminovym cajem :o) Predstav si sama sebe ve ctyriceti letech. Kde budes a co budes. Kazdy mame nejakou budoucnost. A kazdy jsme meli nejakou minulost.

  3. Mirka napsal:

    Radko…rozumím Ti. To, co jsem chtěla vyjádřit, nejde v tak krátkém článečku. A já na dlouhé nemám dost trpělivosti.Mám ráda svět v jeho rozmanitosti. I rozmanitost lidských povah. Ráda se setkávám s lidmi i naprosto odlišnými, než jsem já sama.A kdyby byli všichni jako já, svět by se nejspíš zhroutil. Tedy všechny jeho systémy.Ani já nebyla vždycky taková, jaká jsem teď. K tomu, co je pro mně důležité jsem došla časem a právě poznáváním lidí. A jsem tomu moc ráda.Tou krásnou čtyřicítkou jsem už prošla.Máme čtyři syny. Tři jsem porodila. A můj nejstarší syn má už taky svého syna.Ale jsem ráda, že ve svých projevech působím mladě. Protože jsem ještě mladá.A k Tobě na návštěvy bych tedy určitě chodila ráda. Znám Tě z Tvých komenářů. A jsem ráda, že jsi vešla i ke mně.

  4. rulisa napsal:

    Možná by na to pasoval ten Fouskův kotouč. Ne že by byli/nebyli takoví nebo makoví, jen se pootočí k tobě, když jsou s tebou, a jinam, když jsou jinde… Ale je v nich obojí. Jinak by s tebou ani na tu chvíli víckrát než jednou nebyli.

  5. rulisa napsal:

    A ještě: Nerada bych, kdyby to pootáčení vyznělo jako měnění kabátů. Každý jsme trochu jiný v jiných vnějších podmínkách. A někteří to máme i docela rádi. :-) Změnu. Různost. Využívání všech stran svých kotoučů… Třeba jsou oni rádi, že ty jim to umožníš. S tebou mají, co by jinak, ve svým jiným, základním pootočení, mít nemohli.

  6. Mirka napsal:

    Ruliso…vystihla jsi podstatu mého sdělení.A posunula mě v mém přemýšlení.

  7. rulisa napsal:

    Dík. Hmm… Taky mě napadlo, jestli si ty vnější podmínky tak urputně nevytváříme a nelpíme na nich, na vnějších věcech a okolnostech, právě proto, abychom v nich mohli být takoví, jací si být přejeme… Aby nám do toho nelezly jiné strany našich kotoučů… Ty námi nežádoucí… Uchránit si sebe…Čím víc máme potřebu si svoje přání být nějací chránit, tím víc… A dost. Začínám v tom mít guláš. :-))

  8. Mirka napsal:

    Ruliso…měla jsi v něm pokračovat. V tom guláši. Škoda.

  9. radka napsal:

    tak jsi mi vyrazila dech Mirko :o)))Zasnu a neprestavam zasnout. Jsi tak uzasna a mladistva ve svych prispevcich. Nikdy bych neverila ze jsi stejna paprika jako ja! Snad te to neurazi :o)

  10. anina napsal:

    Mirko,taky nemám ráda prostředí, kde se pomalu bojím s něčím hnout, kde je hodně lesku a málo známek života.Uznávám, že pro někoho ten život o tom je a je to jeho věc.Myslím, že mám moc málo věcí, které opravdu nepotřebuju, jen je chci, např.PC :)A když už něco mám,tak k tomu mám vztah…Nikdy mě nelákalo bohatství,což neznamená, že bych nechtěla domeček se zahrádkou, ale není a pachtit se prostě nechci.Jsem ráda, že mám svoje soukromí, byt skromné, střechu nad hlavou.Za tou bych se teda pachtila…protože mít někde mít svůj kout, kde mě nenajdou…jo,to potřebuju moc.Vidíš, a stejně mám pocit,že se za něčím i tak pachtíme všichni, aby pak…a jak píšeš dále…at už je to co chce…

  11. anina napsal:

    Radko,zdraví tědalší paprika :)))

  12. radka napsal:

    taky te zdravim, AninoTo vypada na spolek mladych paprik :o)

  13. rulisa napsal:

    …tím víc si na tom, čím se obklopujeme, zakládáme. Doplnění.Kruci, půl roku, a budu taky paprika… :-(:-)))

  14. radka napsal:

    tak jsem si nasla casa precetla si tvoje starsi prispevky, Mirko. je to fakt uzasne. 3+1 syn. ja mam doma 4 chlapy. A vubec nejsu rodinny typ, denne se divim kde jsem se to vlastne ocitla a co tam delam. Obdivuji tvuj zivotni styl, tvoji vasnivost a opravdovost. To ja se porad na neco chystam a vubec nevim na co :o) Zeby smrt? Moc vtipne to ted ode mne nebylo, ale chechtam se pod fousy. Muj humor je silne morbidni a vlastne to zadny humor neni. Libi se mi tvuj blog.

  15. rulisa napsal:

    Viď? Mně taky. :-)

  16. Mirka napsal:

    Tak tenhle spolek…mě opravdu rozesmál.Musely jsme na sebe zákonitě narazit.Jste vážně úžasný. Bez nadsázky. Všechny.Ale ty papriky! Ty si tedy vyprošuju!A děkuju za všechny vaše komenáře.

  17. Gomba napsal:

    Tak do toho babskýho spolku …… nepatřím. Jsem totiž starÝ paprika (kruci, za 1/2 roku 48)

  18. radka napsal:

    zeby rak?Halo Gombo, to jsi muj rocnik, zeby i moje znameni?

  19. Olísek napsal:

    Moc hezké…Tak jsem se začetla do starších příspěvků a velice mě to zaujalo. Kde na to bereš čas? Já nějak nestíhám…. :o)))Ťak si takhle čtu a naše mladší mi stála za zády a pořád do mě šťouchala a kdy prý jí půjdu přečíst tu slíbenou pohádku. Já na to, počkej, teď ne, je to moc zajímavé…. To jsem tedy matka :-(((

  20. Daves napsal:

    :-)Já upřímně vidím hezké prostředí v čajovnách:) to je upe něco jiného prostě a taky to podle toho vypadá:))

  21. Mirka napsal:

    Olísku…tak vítej!!! A děkuju.Píšu většinou hodně brzy ráno. Kdy dům ještě spí.

  22. Mirka napsal:

    Dave…tak právě teď jsem četla o jedné čajovně u Sunfreedoma.Ale ráda bych Tě naučila pít i dobré víno.

  23. Gomba napsal:

    to RadkaPopravdě řečeno už to nebude ani celého půl roku – Blíženec.

  24. Magrátka napsal:

    Papriky,za 3 dny 40, tak to už taky můžu, né ? :-)) Oheň, rostiny a zvířata kolem sebe miluju. A mrzí mě, že jsou lidi, kteří kvůli tomu k nám nepřijdou. Aby neměli na sobě chlupy. Aby se na ně nenalepil duch přívětivého chaosu, který u nás panuje. I když oni by si ho stejně nevychutnali a byli by jako na trní. Tak mě to zas až tak mrzet nemusí. Já se u nich taky necítím ;-)

  25. Mirka napsal:

    Magrátko …takže…užívej si taky tu krásnou čtyřicítku!!!Ten pocit, jak nejsem ve svých způsobech osamělá je nade všechno!

Zanechat Odpověď

