Nebudu nikdy na nikoho křičet

Nechtěla jsem ty knedlíky. Stejně jako ty psy. Ale když už je tu tedy mám…

Žiju v psí smečce. A ani nevím, jak se to stalo. Nemám ke psům žádný výjimečný vztah. Nemazlím se s nimi. Nevodím je do parku na procházku. Jen tu žijí vedle mně a sledují každý můj pohyb. Právě jsme přešli z koupelny do pokoje. Vystoupila jsem z vany. Lehce a nenápadně mě olízli. Uklidněni, že jsem se usadila, usadili se kolem.

Opustím-li dům, vědí to všichni v okolí. V přírodě s nimi chodím na volno. Někdy tím děsím lidi, když je omylem potkáme. Někdy děsí mně hajný.

Žádného psa jsem si vědomě nepořizovala. Po žádném jsem netoužila. Stejně jako po všem ostatním. I všechno ostatní tak nějak ke mně přišlo samo.

Naobědvala jsem se zvrhle ve vaně. Knedlíky, maso a špenát. A vynikající víno, co mi včera donesl Mára. Už nic víc nepotřebuješ? Zeptal se Oleg, který mi to tam všechno naservíroval. A odešel. A já si řekla. Sama v domě. A v tu chvíli si uvědomila tu jejich neustálou přítomnost. Že na mně nepřetržitě spočívají oči mých psů. A že ti psi jsou připraveni zakousnout každého, na koho budu křičet. I když to nebudu já, kdo bude v právu.

20 comments on “Nebudu nikdy na nikoho křičet

  1. Sampis napsal:

    A to je na nich to nejhezčí, ne?

  2. TrendSpotter napsal:

    Sampisikaždý máme o charakterových přednostech i krásách jiné představy. Někomu to může šimrat ego, protože to je prakticky bez námahy. Mě třeba vrozená psí oddanost neimponuje. Raději respektuji divoká zvířata, která mi neslouží. Jejich vztah k lidem není jednoduše vypěstovaný, je to věc konkrétní přirozenosti, zkušenosti, dohody a vůle. Od člověka, i od zvířete.

  3. Sampis napsal:

    TrendSpottere,„vrozená psí oddanost“ je naprostý nesmysl. Je vidět, že jste psa nikdy nechoval a nic o tom nevíte. Bez urážky. Nic takového totiž neexistuje. A zvládnout třeba molosse rozhodně není „prakticky bez námahy“. Jistě, jsou lidé, kterým psí síla šelmy šimrá ego, ale velká část kynologie je úplně o něčem jiné. Mimochodem, zkuste to o egu říct někomu třeba ze záchrané brigády.Obecně je Váš názor velmi nebezpečný, protože pokud si člověk s těmito předsudky pořídí třeba nějakého pastevce, pak vystavuje nebezpečí nejen okolí, ale i sám sebe.Nevím co myslíte divokým zvířetem?

  4. TrendSpotter napsal:

    Sampisinevím, zda si rozumíme. Psa jsem nechoval, nevím toho tolik co chovatel psů. Stejně jako nebude vědět lesník o cirkusové drezuře. Byť je jistě drezura náročným povoláním a tvrdou pílí, která přináší výsledky. Stejně jako nebude vědět „milovník pejsků“ (haha bez urážky) to samé jako psovod. To, co vím, je že pes jako silně domestikované zvíře. Ve vybraných plemenech tu více-tu méně přijal člověka jako vůdce své smečky. A v těchto vlastnostech je šlechtěn a jeho plemena jsou podle toho tříděna a hodnocena. O nebezpečnosti názorů bych zapolemizoval zejména ve smyslu, jak je nebezpečné vyjmout z obecného pohledu jeden speciální příklad, vysvětlit+obhájit na něm specifikum a na základě této obhajoby aplikovat názor jako obecně platnou tezi. Trvám na svém názoru, který jsem napsal, přestože uznávám, že intenzita vztahu člověka a psa může být různá. Můj pojem „divoké zvíře“ používám v jeho pravém významu, tj. zvíře žijící v divoké přírodě, nemající s člověkem nic společného, kromě této planety. Budete se divit, ale i přesto že se člověk distancuje od těchto zvířat, lze s nimi komunikovat, porozumět jejich chování a respektovat je. Je to však násobně těžší, než u chovu domestikovaných zvířat. Nepoužívám tento pojem ve významu přeneseném, tj. nikoliv jako „domácí hyperaktivní zvíře prozatím nevychované, nezkrocené lidskými pravidly které člověk těmto zvířatům vyvinul jako náhražku původních pravidel smečky“. V tomto pojetí polemizovat nechci, zde máte patrně více zkušeností.

  5. radka napsal:

    Pripravenost zakousnoutAbych se priznala moc se mi nechtelo psat tento komentar. Nerozumim psum a neni to muj svet.Ta veta o pripravenosti zakousnout kazdeho kolem pusobi na me dost desive. Ale to je asi duvod proc se pejskari porizuji velke psy. Citi se byt s nimi silnejsi. A nesouhlasim se Sampisem. Pro me neni nejhezci na psech jejich pripravenost zakousnout kazdeho, na koho zakricim.

  6. Sampis napsal:

    TrendSpottere,vemu to popořádku. Ano, pes je silně domestikované zvíře.Ano, u všech plemen je ochota přijmout kohokoliv, tedy i člověka, jako vůdce smečky různá. Nikdy ale automatická.Plemena jsou šlechtěna pro práci kterou mají vykonávat, nikoliv podle toho, jak jsou ochotny se podřizovat.Ad nebezpečnost názorů. Víte, na mém blogu se několikrát zabírám otázkou tzv. nebezpečných psů a zákona na omezení jejich chovu. Velká část problémů je způsobena právě mylnými představami o vlastnostech psů. Lidé mají často pocit, že všichni psi jsou stejní, liší se ve velikosti a poslušnost mají v genech. Takové lidi často potkávám s problémovými psi. Nebo například si mi stěžovali lidé, kteří si k hlídání domu pořídili sibiřskou husky. Odtud je má mírná alergie na nepřesné názory na chov. Navíc dnes jsou v módě plemena, která mohou být opravdu nebezpečná.Ne, opravdu se nedivím, že i s divokými zvířaty se dá komunikovat. A vězte, že nemám s tím nemám žádný problém, ačkoliv sám to neprovozuji. Přeji Vám proto spoustu krásných zážitků.A jen naprosto soukromou otázku, mimo předcházející rozpravu. Co si myslíte o přitomosti velkých šelem (vlci, medvědi, rysi) v naší přírode resp. o jejich návratu. Jsou hlasy, že sem nepatří.

  7. Sampis napsal:

    Radko, ta „připravenost zakousnout“ je opravdu věcí středně velkých a velkých plemen. Uvědomme si, že pes je šelma a je chován právě pro to, aby pracoval. Některá plemena pomáhají v lovu, některá jsou služební, některá slouží k ochraně osob a majetku. Ona ta připravenost „zabíjet a nechat se zabít“ je jen u některých plemen a to pouze v případě, že ve smečce funguje vše jak má. A zase je třeba vnímat to celé, protože nejde o „připravenost zakousnout“ ale o „připravenost zakousnout toho na koho řvu“. Tedy toho koho já označím za nepřítele. Hlavně hlídání vlastního chování patří k chovu psů. A pokud na Vás „nebudu řvát“ pak vězte, že většinu těchto nebezpečných psů budete považovat za největší dobráky pod sluncem, mazlivé, ohleduplné a často velmi vstřícné k dětem, od nichž si nechají líbit téměř vše. Radostně vítající všechny přicházející hosty (pokud nejdou sami oknem), známé na ulici, připravené si kdykoliv s kýmkoliv hrát.

  8. Sampis napsal:

    Jinak, ať to tu nezapatláváme zbytečnou diskuzí, pokud máte zájem, napsal jsem článek, na nějž je odkaz pod www, kde se dá diskuze o nebezpečných psech vést lépe.

  9. TrendSpotter napsal:

    odpovím u Sampise

  10. Lenka napsal:

    Souhlasím se Sampisem a s Mirkou. Je příjemné být pod laskavým dohledem někoho, kdo nás má rád. Co na tom, že má čtyři nohy.Zajímavé je, že jsem před chvílí dopsala kom, v podobném duchu nahttp://haask.blogspot.com/2007/01/vstoupil-jsem-do-rodiny-kde-je-pes.html#5995710050251522248 a jdu si přečíst článek ke Sampisovi

  11. Mirka napsal:

    Ta diskuse…je to čirá radost! Článek u Sampise jsem četla, když vyšel. Nekomentovala jsem ho. Některé informace můžu jen přijímat. A přijímám je ráda. Mluvit o nich ale nedokážu. Pravidla, plemena, rasy, výchova, boj…není v mé moci srozumět se s některými pojmy. Jsem totiž jen taková divoženka.

  12. Sampis napsal:

    Lenko,ten článek jsem četl. To co psala Radka si říká o zveřejnění jména chovné stanice tetičky. Aby si tam někdo nedej bože pořídil psa. Smrdí to i týráním zvířat a tedy kriminálem.

  13. Sampis napsal:

    Mirko,ok, bál jsem se, že se zde otvírá diskuze katerá nemusí být zrovna vítána. Taky jsem se mi nechtělo znovu opakovat to co jsem zmiňoval v článku.

  14. radka napsal:

    napsala jsem odpoved u haaska. Asi se jedna o nedorozumeni. Nikdo nikde psy netyra. Jde jen o vycvik odolnosti ke stresu aby ten pes nezakousl nekoho dle vlastniho uvazeni a clastni vule. Je to pes s obrovskou silou. A o to jde. Pochopit, ze ten pes dokaze zabit. I kdyz se zda ze je hodny a mirumilovny. A ma vsechny doma rad. Vsechny ty necekane pripady zakousnuti miminek byly od rodinnych milacku a mazlicku. Proc takoveho psa vubec mit doma?Je to fakt muj osobni nazor, nikomu ho nevnucuje. Psa nemam a ani mit nechci. Pes nekde venku na chalupe je pozehnani. Beha kolem a dela spolecnika. Je no nadherne souziti. bojovy pes chovany jako mazlicek nekde doma v byte je hruza.A prosim berte s rezervou to co jsem psala na vyciku, miluju zviratka. Trpela jsem kdyz nekoho drazdily a on se nesmel pohnout a kdyz dostal povel tak se pohnout smel a pak dostal povel a zase se nesmel pohnout. Dyt je to utrpeni :o))) Drazdit psa a on nesmi nic. Jen koukat a cekat. Tohle neni nic pro me. Ja na cvicaky nechodim. A vsude je to stejne. Nuceni psa delat to co chci ja.

  15. Sampis napsal:

    Radko,není to nedorozumění. U molossů, jako je rotvailer, se cení schopnost vlastního rozhodování a schopnosti změnit se z mazlíčka v zabijáka, v plném slova smyslu, a zpět, pokud nebezpečí pomine. To co popisujete je možné dosáhnout jen zlomením psa a to je týrání. Vámi uvedená zakousnutí miminek (schválně, kolik takových případů znáte?) se dělo z úplně jiných důvodů a tato drezůra jim nemůže zabránit.Pes na chalupě je samozřejmě chudák a trpí. Pes potřebuje být se svou smečkou, což je pro něj přirozené. Pak nerozhoduje kde. Jestli pod mostem nebo v 1+1 bez koupelny.Věřím že nechodíte na cvičák, když máte kočku ;-)Rozdíl mezi psem a kočkou je ten, že pes Vás, pokud je vše v pořádku, bezmezně a bezpodmínečně miluje. Kočka Vás trpí.

  16. radka napsal:

    Sampismoje kocka me miluje :o)

  17. Mirka napsal:

    Já…mám ještě dvě kočky a jednoho kocoura. I s nimi ráda žiju. Mají tři naprosto! odlišné charaktery. Ale jedno společné. Milují všechny ty, kteří je hladí a zabývají se jimi.U psů je to jinak. Nesrovnatelně jinak.

  18. Sampis napsal:

    Mirko, asi se budu opakovat, ale: „A to je na nich to nejhezčí, ne?“ ;-)

  19. Daves napsal:

    :-)Nebudu řešit, jestli jsou psi domestikovaní nebo né. JEstli to je pravda nebo ne. Jediné, na co opět a pomilionté zmůžu je : ,,fakt krasnej článek“

  20. Bára napsal:

    ..měla jsem již několik koček a několik psů..v čase jsem i chodila na cvičák i chovala krysaříka..každé zvířátko je jiné, má jinou povahu..všichni jsou kouzelní a myslím, že Mirka neměla na mysli, že se těší z té psí síly, ale z té psí oddanosti(CIT,DAG i PEJSEK jsou toho typickými představiteli)

Zanechat Odpověď

