Pláču nad výměnou manželek

A všichni ti, kteří se zdají sami sobě moudrými a udílejí rady druhým, vzbuzují můj vzteklý soucit. A zároveň cítím beznaděj a bezmoc. Protože oni nejspíš nikdy nepochopí. Stejně jako nikdy nepochopím já.

André s Martinovými kamarády je v počítačové herně někde na Palmovce. Aleš s Ori a malý Atanášek končí na statku svou první jarní grilovací, trochu chladnou, párty, na kterou jsme s Olegem byli taky zváni. Jejich přátelé jsou i našimi přáteli.

Martin zůstává v Africe. A chci-li se dozvědět novinky o Matějovi v Paříži, kliknu na Mathieu Langer a mám čtení na dva večery.

A moje máma nejspíš kouří jednu od druhé ve své osamělé posteli.

A jen tak za oknem se dnes zastavili Marta s Martinem cestou na koncert své dcery, aby nám tu nechali láhev opravdu dobrého francouzského vína a doma upečený chléb. Chléb a víno, které se mocí Ducha svatého a slovy Kristovými staly jeho tělem a krví. A dneska je Velikonoční neděle, hod Boží velikonoční.

Tak slavím tím vínem a tím chlebem Ježíšovo z mrtvých vstání, i když jsem neuvěřila.

A dojímám se nad těmi manželkami a těmi manželi.

A vedle ve svém pokoji Oleg hraje na kytaru.

9 comments on “Pláču nad výměnou manželek

  1. Anonymní napsal:

    Tak slavím tím vínem a tím chlebem Ježíšovo z mrtvých vstání, i když jsem neuvěřila.Tak slavím tím vínem a tím chlebem Ježíšovo z mrtvých vstání, i když jsem neuvěřila.Proč existuje strach a bída, nemoci a války ? Proč existuje zloba a zášť ?Věříme, že slzy nejsou jen déšť, v němž se rozpustí smutek.Ježíšovo z mrtvých vstání.Jde o genezi, jenž logiku nepotřebuje. Její věčnost spočívá právě v tom, že na otázku „ Proč ?“ , nepřichází odpověď.Odpovědí je tíha našeho břemene, naší existence. To co bylo, proti tomu co je.Je dokonalou šifrou, ke které nikdy nenalezneme klíč. Moudrost nespočívá v odpovědi.Křesťanská víra.Možná je jiná než ta naše. Ani pravdivější. Ani falešnější.Opíráme se o svou spolehlivou podstatu, ale přiznáváme, že každý máme svou vlastní soukromou víru.Jen v té naší hlásá z minaretu amplion, namísto věřícího.

  2. Anonymní napsal:

    Milá M., děkuji.Milá M., máš zvláštní kouzelnou moc a energii. Plně se věnuješ svému poslání. Poslání rozumět lidské duši, životu a pravdě. Děkuji.

  3. Lenka napsal:

    Na rozdíl od tebe, Mirko,se mi vyjímečně výměna manželek teď v neděli líbila. (Předtím jsem viděla jen pár útržků a rychle musela vždy přepnout, nedalo se to snést.) Nyní dvě poměrně kultivované ženy si vyměnily pohledy na rodinu a její fungování. Nové impulzy. Každý je dobrý, když jde vztah do háje a je vůle jej zachránit. – I pro mě osobně to bylo poučné. Předtím jsem netušila, proč pojem rodina je pro mě strašákem, proč nerozumím této instituci a nikdy jsem nerozuměla. Odpověď jsem nalezla v té rodině s postiženým chlapcem. Žili tam všichni pospolu, ne jen vedle sebe. A to bylo pro mě nové. Dosud jsem nechápala, co mi vždycky chybělo a chybí. Teď už to vím. – Samozřejmé není pro každého samozřejmé.

  4. Mirka napsal:

    Lenko,já nepsala, že se mi to nelíbilo. I když sloveso „líbit“…nevím, jak dalece je ve vztahu k tomuhle pořadu trefné.Jen…i pro mě jsou to poznání. Nevím jak dalece hluboká. V tom krátkém a jistě upraveném čase. Ale jsou okamžiky, které vypovídají. Třeba, když si žena lehce zoufá slovy: „Tady není už co dělat.“ A smutně kouká celé hodiny ven za záclonkou. A aby tedy měla co dělat, vymaluje předsíň. O tomhle…nechtěla bych, aby o tom byl můj život. Třeba. A tahle moje věta je stejně zkratkovitá, jako celý ten, svým způsobem skutečně úžasný pořad.Ty komunikace mezi lidmi, kteří mají chvíli žít spolu? Skutečně mě to zaskočilo. Zatím pokaždé.

  5. Mirka napsal:

    Tedy,ten můj komentář vůbec nevyznívá tím, co jsem chtěla vyjádřit. Tu podivnou prázdnotu, kterou já cítím z těch lidí přes veškeré jejich snažení. Nemá s tím nic společného to malování předsíní. Sama maluju naše pokoje. Jen nechtěla bych možná, aby je v mém domě malovala jiná žena. Ale tohle je taky pitomost.Je to o všem. Je to o třeba o tom Člověče nezlob se, které je dobré hrát se čtyřletým dítětem, které chcete naučit počítat. Dá se z recese hrát dospělými i v nějakém z večerů. Ale radit dospělým, aby si koupili Člověče nezlob se a po večerech ho hráli a tím tmelili rodinu, to je z mého pohledu holé zoufalství. Já nevím, je to pitomost, jak to tu píšu. A nevím vůbec, zda tomu zmatku může někdo porozumět. Ani vlastně nechci nikoho soudit . Jen jsem chtěla vyjádřit svoje pocity z toho všeho, což se mi zřejmě nepodaří. Nejen v komentáři, ale ani v článku. Tohle je na diskuse. Hodně dlouhé.

  6. Mirka napsal:

    "Milá M.,"to já děkuju tomu, kdo mě takto oslovuje.A kdo mi třeba pomůže přiblížit se k porozumění.Lidské duši, životu a pravdě.

  7. Lenka napsal:

    Výměna manželekby si skutečně,pokud tedy vůbec, zasloužila delší hovor a jenom na jedno téma. Rozumím i tobě, rozumím i té ženě, která řekla, že tu nemá co na práci, rozumím i sobě, která vymalování považuje za projekt, na který se připravuje měsíce, ba léta… Víš, člověk, který je v partnerství či v rodině spokojen, těžko bude rozumět někomu, kdo pohodu doma nemá, ale ještě neudělal pro záchranu vztahu a rodiny vše, takže nemůže odejít. Člověče nezlob se může být tím zoufalým krokem, který může něco dobrého odstartovat. Každopádně kdo chce hrát, chce se pokoušet rodinu stmelit. A nejde tu o formu, ale o tu vůli, víš? Někdo se to prostě musí učit, i od těch malých krůčků, jenom vidět, že trávit čas s někým doma nemusí být o nic horší než v hospodě. Někdy to stačí. Pro začátek.

  8. radka napsal:

    Tam kde nastoupi chteni, speje vse ke konci. Nejde neceho dosahnou chtenim, kdyz se povedomi a vlastni touha vzpira. Nejde stmelit rodinu hrou Clovece nezlob se. Energii je schopna kazda zena vygenerovat sama sebou a muz bude doma rad. Bude se zdrzovat v jeji blizkosti a bude nasavat to prijemno, ktere z ni zari. A bude chtit aby to tak bylo porad.Ale tohle se zena nejdrive musi naucit. Jak okouzlit muze sama sebou. Aby byl stastny v jeji blizkosti a touzil tam zustat naveky. Aby trpel, kdyz zena vypne baterky a aby umiral stestim, kdyz je opet nastartuje.

  9. Mirka napsal:

    Milá…„vyměněná manželko“…děkuju moc za psaní do mých vzkazů…omylem jsem ho vymazala, když jsem chtěla dojatě psát na Tvůj mail.Ale nevadí…stejně…už vím.A vážně děkuju…i za důvěru.

Zanechat Odpověď

