Musy

Člověk toho musí, skutečně musí, jen docela málo. Jsem bojovnicí proti musům.

Dnes ráno jsem se nevzbudila ve ztěžklém těle, ale se ztěžklým mozkem. Vlastně ani ne tak se ztěžklým, ale proměněným ve vlašský ořech v karamelu. Jako by se všechny ty vlašské ořechy v karamelu, co jsem před spaním snědla, proměnily v jeden jediný veliký a ten zaujal to stěžejní místo v mé hlavě.

Moje myšlenky byly tak natvrdle upatlaně lepkavé, že jsem nebyla schopna ani přemýšlet o tom, co posnídám, když nemám čerstvá vejce. Natož abych psala!

Přesto, jako by se ve mně ozvalo něco jako MUSÍŠ! Musíš napsat svůj ranní příspěvek.

Vážně mě to pobavilo. Vyrábím si zbytečné musy, jako všichni ostatní.

37 comments on “Musy

  1. LuFa napsal:

    A nejhoší jsou musy bez můz … ;-).

  2. Mirka napsal:

    LuFo,musy a múzy nejdou dohromady!Zrovna včera večer jsme na tohle téma diskutovaly. Tedy ne na téma múz, ale musů.Ona /žije sama/: Už musím.Já: A proč musíš?Ona: Musím ještě uklidit a …musím…Já: To mám tedy kliku, že já nic nemusím! Že nemusím nic dělat z musu, ale jen když se mi zachce.Ráno se proberu a zjistím, že musím…i bez múzy…Zkrátka: Když musíš, tak musíš!To mám za to, že jsem se včera posmívala…něčemu se vysmívám a šup! a už v tom jedu taky…Že by nebeská znamení…ten co mele těmi mlýny…???

  3. Mirka napsal:

    Sonjo,ty ořechy večer skvostně vyrobil syn Aleš.Renny…hlavně nesmíš mít ty výčitky!…to pak je lepší vytvořené musy plnit.Rozepsala bych to víc…ale musím teď nakrmit Hanuška.

  4. radka napsal:

    to same jsem taky resila sveho casu. A vyresila. Bavime se o vnitrni discipline. Zda ano nebo ne. Disciplina je vzdycky nesmysl. TAkze zda nesmysl ano nebo ne. Ja jsem dospela k zaveru ze ano. Prikladem jsou treba dve stare zeny. Jedna kazde rano vstane, vyvetra, umyje se, oblece se, a nasnida se a udela tri denni ritualy ktere delat vubec nemusi. Zacvici si, uklidi sa a jde uvarit obed.Pak je jina stara zena, ktera rano nevstane, neoblece se, nenasnida se, neumyje se, nezacvici si a nic si nekoupi. Pak zvedne telefon a zacne otravovat ostatni…..

  5. reny napsal:

    Můj život je plný musů. Musím ráno vstát a jít do práce. Mám dvě školou povinné děti a jaksi peníze mi nikdo bez práce nedá. Musím jim uvařit a vyprat a poklidit. Opravdu musím? Někdy mě napadá, že kdybych se míň starala, byly by moje děti samostatnější…ale i tak je těch musů stále dost. Přesto se už mnoho let snažím vypouštět ze života to nepodstatné, zbytečné uklízení, zbytečné vyvařovaní, vypékání, zabývání se nepodstatným z pohledu toku času a toho co v životě zažívám. Z jedné strany je to fajn. Stíhám číst, stíhám své koníčky a leccos, co jiné ženy v mém věku ne. Z druhé strany mám občas záchvaty děsu, když se podívám na svou zpustlou domácnost, hromady nepozašívaných věcí, které jsem dávno nahradila nákupem jiných nových, čímž jsem podpořila koloběh naší západní ekonomiky, té nad kterou se v duchu povyšuju, já nejsem ta snobka, která žije na úkor chudých na chudé jižní polokouli – přece!(?)…ale je to všechno příliš, příliš složitý a tak mě někdy napadá, jestli přece jen, nejsem na prvním místě líná i když to ráda nazývám nonkomformitou…

  6. sonja napsal:

    mnam!! orechy v karamelu?

  7. radka napsal:

    jinak podotykam, ze zadne musy nemam. Premysim ze si nejake do budoucna vytvorim a reknu si ze to tak byt musi a basta. (necpat se sladkym a tlustym, cvicit, nerozhazovat vsude svoje veci)

  8. Mirka napsal:

    MUSYTěmi musy nazývám to, co v nás vyvolává potřebu /často až obsedantní/ dělat věci, které třeba vůbec potřeba dělat není. Ale nás něco nutí dělat je.Myslíme si /z různých důvodů/, že je dělat musíme…ale my je dělat vlastně vůbec nemusíme.

  9. radka napsal:

    Mirko, aha :o) To nemam. Asi mam svoje neurozy vyresene.

  10. Gomba napsal:

    Když ráno musíš,tak nám nabídni svou plochu k nahlédnutí. Vyzvu Tě ve svém příspěvku ,-)

  11. TS napsal:

    k tématu jsem psal zde: http://trendspotter.bloguje.cz…11Když se dostanu do situace, která spěje k tomu že musím, je to spíš ve smyslu „jsem zavázán, z důvodu vyššího principu“ …dnes je to poněkud komický výraz, ale pro mne je stále platný. Nemám lepší.

  12. Sára napsal:

    Pokouším se u svých četných a zatím nepřekonaných až pro mě nepřekonatelných MUSŮ říkat místo musím (které mi v hlavě nabíhá nějak automaticky) na CHCI.No .. s takovým polovičním úspěchem.I když..musím( a posléze chci) napsat nový příspěvek si říkám už vázně věky..a pořád ne a ne ,nefunguje ano jedno. Takže hurá, asi to zas tak silně lidské konání neovlivňuje

  13. anina napsal:

    souhlasím s reny,tak nějak jsem tohle všechno věděla už dávno, ale aby se neřeklo…musela jsem a musela a věděla moc dobře, co doopravdy musím a co ale vůůůbec není nutný. Oprostila jsem se od toho pak opravdu dobře a ráda, ale měla jsem to udělat dávno, nejen to vědět…

  14. Sára napsal:

    @Teozajímá mě ten vyšší princip.Mohl bys to prosím zkusit popsat? Děkuji.

  15. Janek napsal:

    Myslím, že musy jsou dobrý i zlý. Záleží jestli na Tebe skáčou z ostatních nebo z Tvých vlastních niterných kapes, jestli jsou tvořivý nebo jen točí klikou u kolotoče. Jestli někdo všechno stvořil, i život, tak výtvor musů a boje s nima byl jeden z jeho největších legrácek:).

  16. Mirka napsal:

    Tohle téma!Napsala jsem ten článek jen tak narychlo odlehčeně. Ale tohle téma je pro mě skoro až stěžejní…Já jsem totiž hodně dlouhou dobu v zajetí těch MUSŮ žila! Mohla bych tu vypsat a později nejspíš vypíšu, celý jejich seznam.Osvobodilo mě od nich až setkání s Olegem. Vyměnila jsem musy za Olega, když bych to zase chtěla odlehčit.A teď se jen divím…jak jsem v tom zajetí tak dlouho mohla žít? Bylo mi třicet čtyři let, když jsme se potkali…Gombo, jen lituju, že právě nemám při ruce digitální fotoaparát. Ta plocha by vás pobavila. A nejen ta plocha…Sáro, Teo ke mně už nechodí…TrendSpotter, s vyšším prncipem mravním, ano.Děkuju, docela vážně, všem, za vaše komentáře. Zvlášť Jankovi!Komentář Renny nastoluje i další, hodně zajímavá témata…a já se k němu ještě vrátím…i k MUSŮM!

  17. TS napsal:

    Sáro, Mohu. Například: Vztah k mé nejbližší rodině, vztah místu, kde žiju. (Nemyslím to ani přehnaně pateticky, ani nacionalisticky, ani jinak agresivně. Spíše pokorně a s úctou k věcem, které mne přesahují. S úctou k lidem i místům, díky kterým žiju.)

  18. @Teo napsal:

    Někdo mě hledal? Dostal jsem echo, že je tady o mně zmínka.

  19. Mirka napsal:

    Anino,taky jsem „tohle všechno“ věděla, nebo alespoň tušila, už dávno. Nechápu, proč jsem proti tomu byla tak dlouho bezbranná. Zvlášť, když jsem v takovém prostředí vlastně ani nebyla vychovaná. Já, taková volnomyšlenkářka! a podléhala jsem naučeným musům… Proč jsem musela čekat na to, až někdo, komu uvěřím, přijde a potvrdí mi, že „tohle všechno“ jsou opravdu nesmysly. Že není potřeba dělat věci, protože se tak dělají, protože je tak dělá většina… /viz. třeba to nedávno diskutované žehlení…jako jeden docela nepodstatný příklad…/

  20. Gomba napsal:

    Fotoaparátnepotřebuješ.Někde vpravo nahoře na klávesnici bude klávesa PrintScreen ,)A už se těším, píši a čtu přece právě proto, že se chci bavit :)

  21. radka napsal:

    kdyz se ale vratimek tomu MUSU jako puvodnimu tematu mimo vyssi princip. Tj. nebudeme branit vlast ci v potu tvare krmit hladove deti.Pak je zde definitivne je jeden pripad MUSU. Delani ruznych cinnosti jako pravidlo, protoze jsem tak zvykla.Toto parvidlo se pak stava dogmou, v ktere se clovek pohybuje a ziskava jistotu, ze urcite veci se porad opakuji. Deti maji casto rady MUSY. Treba vecerni pohadku, opakovani tech samych vet, napiti symbolickeho dousku. MUSY uklidnuji.Kdyz je rozbiju, tak se pohybuji na siroke zelene louce. Kazdy den zacina znovu a znovu. Pokazde nove. Ne kazdy se s tim dokaze srovnat. I to je treba se postupne ucit.

  22. radka napsal:

    zelena louka-pokracovaniKdyz se rano vzbudim a ja prede mnou nepopsany list papiru tj. zadny MUS tak je to jen moje vule a iniciativa, ktera tento papir popisuje.Tam, kde neni vule a iniciativa zustava po rozbiti MUSU papir prazdny.

  23. Mirka napsal:

    Gombo,vpravo nahoře mám Prt Sys…do písmene jsem to opsala…a co teď s tím?

  24. rulisa napsal:

    Když to zmáčkneš, počítač si uloží do paměti to, co měl zrovna na obrazovce. Pak si otevřeš nějakej editor obrázků, třeba to malování, nebo něco, a tam dáš „vložit“, no a pak s tím už zacházíš jako s fotkou. :-)

  25. Mirka napsal:

    TrendSpottere,chápu, co máš na mysli…Ale…a co když se zrovna narodíš do rodiny nacisty…rasisty…Chtěla jsem napsat ještě komunisty…ale to jsem si rozmyslela……prostě do nějaké rodiny bez vyššího pricipu mravního?

  26. Vojtěch napsal:

    Já taky nechci "kazit hru",jen to vidím zase trochu jinak…V angličtině jsou např. ony „slavné“ dva základní případy „musů“.“I must“ a „I have to“.A v tom to je: O „must“ si každý rozhoduje sám, ale „You have to“ udělat „to“, když jsi například někomu něco SLÍBILA (UDĚLAT)!!!(Situace je samosebou složitější. Přesto snad jsem věc popsal dostatečně srozumitelně.)

  27. Mirka napsal:

    Gombo, Ruliso,aha!…já myslela pracovní plochu…tedy okolí počítače…Tak to tedy zkusím…

  28. Sára napsal:

    Připadám sitrochu hloupě,ale téme MUSů mě opravdu zajímá. Vím, že každý má svůj vlastní život, ale v tomto těmatu mě zajímá jak ho kdo řeší..a přiznám se iuklidňuje mě, když zjistím,že ho někdo řeší s pomocí..třeba někoho jiného, tevních okolností apod..Mé „musy“ se všechny odvíjejí od existenčních témat..viz Renny.Uživit a nějak obstarat děti, sebe, zaplatit složenky.Nic zvláštního, rozhodně ne přehnaného(myslím v tom jak to dělám), přesto musů zbývá tolik,že mě jejich exostence tak nějak „dusí“.Proto mě zajímá jestli je to jen věc mého omezeného náhledu, povahy nebo..jen prostě nevidím jinou možnost.Jak se to stalo, Mirko,že díky Olegovi ses zbavila musů? Anino , Radko a vy..Snad vám to nevadí..ty dotazy. Já také vše „vím“, ale nvím si s tím rady, jak to žít. Tak se snažím s tím smířit , vidět v tom to dobré a tak střédavě semi to daří.Přesto..je jich furt moc, těch musů.

  29. Sára napsal:

    Pardon,za překlepy. Jsem z toho nějak rozrušená nebo co :o)

  30. Mirka napsal:

    Sáro,tím svým pardonem jsi mě rozesmála. A tak nějak proměnila moji náladu…díky!!!Já se chystám si tu ty své překonané musy postupně rozebrat…jen tak pro sebe…a teď i pro Tebe.Ale ty existenční…ty jsou prostě existenční…těch se nikdo holt zbavit nemůže.

  31. Sára napsal:

    Uf.No to mi udělalo neočekávanou radost!!Že na to není nějaký mnou neobjevený tajný návod, který všuchni ..krom mě..znaji.Těším se na ty rozbory Tvých témat. Těší mě to a je mi to blízké.

  32. Sára napsal:

    TrendSpottere,omlouvám se záměnu nicku. Vlastně se Tvá odpověď hodí k mému dotazu. Stávají-li „musy“ související např. s rodinou „musy principelně vyššími“, měly by těšit, obohacovat..jen..někdy je jich prostě moc a tak nějak ..jsou úplně pořád.

  33. radka napsal:

    Saro, mozna jen si moc nedockava. Naprosta vetsina z nas se nejak s Musy vyporadavala dlouha leta a nektere veci trvaji stale. Nejdriv jsem furt kecala jak to ma byt, ale stejne byly „vyssi principy“ furt na prvnim miste. Ohanela jsem se nimi jako holi a mlatila jimi pak vsechny kolem sebe pres hlavu. Jakoze ja jsem obeti vyssich principu a nemuzu jinak. A kecala jsem a kecala. Ale vedela jsem moc dobre ze jen kecam. A jak bezel cas tak jsem se postupne sama sebe osvobozovala. Soucasne s tim kecanim o svobode :o)

  34. radka napsal:

    tim samozrejme neshazuji nejake pevne hranice ktere si v sobe vytvorime. Kam jeste pujdeme a kam jiz ne. Ze treba vratime penezenku i kdyz se nam penize hodi, nebo nebudeme predbihat ve fronte i kdyz spechame. Nebo se vzdame lukrativniho zamestnani, kdyz nas potrebuje dite vic. To jsou umele hranice, ktere si stanovime svobodne a dobrovolne. Na ty zelene louce :o)

  35. Sára napsal:

    Ano,myslím, že jsi to napsala úplně přesně Radko. Jsem strašně nedočkavá a vždycky to tak bylo. Je to trochu škoda, protože život je zajímavý úplně pořád.

  36. TS napsal:

    Mirko, Nevím, zda na tvůj dotaz existuje jednoduchá a přitom všeobecně přijatelná odpověď. Moje vlastní řešení je: Přijímat to, co nezměním. Vést dialog s tím, co změnit lze, co osobně dokážu změnit. NEUSTÁLE se snažit posuzovat a vyhodnocovat situaci, která je tady a teď. Potom, co věci opět měnit nejdou, přijmout stav, odpustit=uzavřít=poučit z důvodu vyrovnání se s tím. Takto je snad možné si udržet mysl čistou bez zátěže nevyřešených věcí a současně mít dostatek kapacity na realizaci toho, co opravdu chceme, můžeme a „musíme“. K těm -ismům ti odpovím takto: Nejsem vzdělaný v sociologii, aby ze mne vypadlo nějaké moudro. Myslím si, že tyto -ismy jsou vyformovaná společenská chování, kde je potlačena, nebo pokřivena osobní odpovědnost. Na té nejzákladnější úrovni. Je nahrazena kolektivní odpovědností ovšem s neudržitelným vztamem k minulosti, současnosti a budoucnosti, což je špatně. Rodíme se do světa, který nás formuje aniž se ptá, zda chceme tací být. Naštěstí i bohužel se chování učíme, nedědíme jej automaticky. A když dospějeme, máme dokonce volbu v tom, jak se chceme chovat. Někdo tu volbu využije, někdo ji nevyužije, někdo ji ani nepostřehne. Někdo v sobě z lenosti, pošetilosti, z pýchy, nebo nevzdělanosti vybuduje -ismus proto aby někam patřil. Pro mne je to známka osobní společenské nezralosti, bohužel s velmi těžkými následky. Pro něj i pro ostatní. A ještě poznámku. Slovo buddhismus je podle mne vyjímka, přestože na první pohled by patřilo také k -ismům. Slovo vymysleli lidé, kteří neuměli vyhodnotit, CO a JAK říkají a PROČ vlastně tyto myšlenky existují. Vzniklo slovo, které s touto nálepkou dělá myšleky rychle stravitelné a zařaditelné, ale přitom vnitřně buddhismus -ismem spíše není. že jej tak mnozí přijímají, je věc jiná. Sáro, ..ano.. chápu. Upozorňuji, že v některých věcech (názorech, situacích) jsem čistý teoretik, proto neber moje slova vážně, dokud si je neověříš ve své situaci.

  37. Mirka napsal:

    TrendSpottere,pro toho, kdo by nenašel…okopírovala jsem Tvé MUSÍŠmusíšZjednodušení v zájmu existence. V lidském konání je jen velmi málo věcí, které musíte. Už jsem psal, že jediné, co nás s jistotou nemine je smrt. Ostatní lidské záležitosti jsou pouze pravděpodobné. Ti, kteří říkají „musím, musíš…“ častokrát pouze proklamují „takto se to dělá“ … místo aby říkali „je možné (výhodné, ověřené) to dělat NAPŘÍKLAD takto“.

Zanechat Odpověď

