Celník hrdina

Některých obrazů se člověk nezbaví.
Navrhl, abychom před přejezdem přes hranice do NDR zůstali na noc u jeho příbuzného, celníka.
Celníka? Znělo to hrozivě i přitažlivě. Naivně jsem si pomyslela: Rousseau!
Pak jsme seděli v chaloupce, v nepohodlných křesílkách na zářivém leskymu a pili slazeného turka.
Celníkova korpulentní, švarná ale žena, s láskyplně pyšným pohledem objala svého muže kolem ramen, když dovyprávěl. Pak z vitrínky vyndala medaili za hrdinství a statečnost, díky které byl její statečný muž povýšen.
Zvedla do výšky medaili i můj žaludek.
Vyběhla jsem ven do mrazu a zimní vichřice. Měla jsem se brodit hlubokým sněhem a už se nevrátit. Já se ale vrátila a omluvila svou nevolnost. Byli to jeho příbuzní.
Veškerá diskuse byla kovanou absurditou jejich myšlení vyloučena.
A pak, celou noc, vracely se mi obrazy té hrůzy a jen zimní vichřice dokázala zahánět moje nevolnosti.

Stopla ho, když se vracel ze služby. Bylo jí osmnáct. Zalhal, že i on jede do Prahy, kam měla namířeno a kde na ni čekali. Rozpovídal ji svou žoviálností, svým ještě mládím a svou němčinou. Vozil ji v autě tak dlouho, dokud mu nesvěřila, co potřeboval. A ona mu svěřila všechno. S úlevou, protože mu uvěřila a protože z ní tím spadávalo trochu strachu, kterým právě žila.
Když mu stačilo, co už věděl, odvezl ji rovnou na stanici veřejné bezpečnosti.
A tam musela příslušným příslušníkům znovu vypovědět všechno o svém pečlivě naplánovaném, ale právě zoufale zmařeném, útěku přes české hranice do toho Německa, kde na ni čekali její rodiče z toho Německa, kde umřela její babička a kde neměla už nikoho.

3 comments on “Celník hrdina

  1. Janek napsal:

    Myslím, že jedna z kvalit Tvého psaní je, že snad v lidech občas nenápadně utaví kousek srdeční krajinu ryjícího kovu.

  2. LuFa napsal:

    Velmi silné, velmi smutné :-(. Díky.

Zanechat Odpověď

