Džínový splín

Na Horních Mísečkách.

Na Horních Mísečkách.

*

Po těch džínách vybojovaných sháněním bonů, sháněním peněz na ty bony, stáním ve frontách. Nesnáším-li něco víc než cokoli jiného, je to postavit se do fronty. Džíny tuhle oběť ode mě žádaly a já jim ji přinášela.


Ani Paul Cézannovi se to nepodařilo. Dostat mě do fronty. A to jsme kvůli němu jeli do Paříže.


Jenže ty džíny, to nebyla součást oblečení, byla to součást těla. Tělo jim dalo tvar a žití v nich neopakovatelnou patinu.


Ty džíny se nošením stávaly uměleckým dílem. Smyslným. Měly v sobě….pravdivost.

Dodatečně (nápovědně) přidávám:

Věřili jsme ve vítězství - ovšem nebylo jasné v jaké vlastně vítězství

Věřili jsme ve vítězství – ovšem nebylo jasné v jaké vlastně vítězství.

Upravuju si v okně obočí...čím tenčí, tím lepší.

Upravuju si v okně obočí…čím tenčí, tím lepší. Hrůza!

Dělám si tu srandičky a přitom se k těm fotkám váže

tenhle příběh.

32 comments on “Džínový splín

  1. Vojtěch napsal:

    Tenkrát to byly ale lepší kusy.Pamatuju si to ze základky jako včera. Rokycanská-ŠTRAUSKY, Štědrá-LAMBRDŽEKY atd. Paráda! Já dlouho nic, ale v šestce pak najednou HISKY z Anglie – ale parádní HISKY – s „kováním“ a plackou… a padly mi něco originál. Přes noc jsem se stal KINGEM jeansů a vůbec…Dneska se to ale šije nějak jinak – zvláštně. Holky v tom mají nohy do „O“ a vypadají (v lepším případě) jako automechanici…

  2. Mirka napsal:

    Vojto,ty moje, ty živé, o kterých já píšu, ty byly jiné než ty Tvoje od tetičky.

  3. Mirka napsal:

    Co se o nich píše.Džíny (džínsy, jeans, rifle) jsou kalhoty šité ze silné bavlněné látky (džínovina, denim). Původně se jednalo o pracovní kalhoty, ale od 50. let 20. století se staly populární mezi mládeží a postupně se staly oblíbeným oděvem po celém světě. Na nápad vyrábět ze stanové látky „jeans“ kalhoty přišel bavorský Němec Levi Strauss, který se přistěhoval do Ameriky. Byly patentovány v roce 1873 a jsou populární dodnes. Dokonce i původní model, který nese označení !Levi Strauss Co’s Original Riveted 501 range, with button fly“, tedy džíny s cvočky a poklopcem na knoflíky. Název džíny, anglicky (blue) jeans, pochází z francouzského označení pro barvivo, které se k jejich barvení používalo: bleu de Gênes, janovská modř. Český název rifle vznikl podle jména italské oděvní společnosti, která džíny ve druhé polovině 20. století vyráběla.

  4. radka napsal:

    Taky si pamatuji jak jsme staly frontu v tuzexu na me prvni rifle. Nejdriv jsme musely vyvexlovat bony. To byl hrozny stres. Oslovovaly jsem s maminkou nenapadne chlapy postavajici kolem a ptaly se na cenu za bon. A pak jsem je drzela v ruce. Oblekaly a presovaly se na telo nasilim. Nasilim narvaly a nasilim zapinaly po kazdem vyprani :o) NOve rifle se drhly ve vane aby ziskaly patinu. Drhly se hodiny kartacem. Vlastne to bylo hrozne vzrusujici. Cely ten cirkus kolem bylo jedno obrovske neutuchajici vzruseni.

  5. rulisa napsal:

    No tak to mě minulo. Rodiče řekli jasně Ne a já nosila až do patnácti manšestráky. :-) Pak za peníze z brigády první rifle – ale z druhé ruky. První z řady mých riflí z druhé ruky. Eště že ty ostatní ženský tloustnou, ty jo… :o)))

  6. MH napsal:

    LeviskyVždycky se najde vlna nesouhlasů, ale já to přesto vždycky znova napíšu, že ať si myslí, kdo chce co chce. Džíny by se měly primárně dělit na: levisky a džíny. Mirka tu historii napsala zcela přesně, jak to tehdá bylo. Škoda, že si to už dnešní mládež neuvědomuje, že levisky byly první džíny a v drtivé většině fandí jiným značkám, ale je to jejich volba. Dodnes je Levi’s jedna z nejdéle existujících odděvních značek, resp. mezi jeans company vůbec ta nejstarší. Firma Levi Strauss & Co. existuje více než 150 let, první džíny na světě – model 501(r) existují více než 130 let. Levisky jsou tak moje každodenní kalhoty. Tu tradici totiž nikdo (!) popřít nemůže :-)

  7. Mirka napsal:

    V té patině to je.Ta opravdovost.André si včera přinesl nové džíny. Je zvláštní, jak slovo rifle mně k džínům ani trochu nesedí. Dlouho jsem si ale nemohla zvyknout ani na to počeštělé psaní slova jeans. Vždycky jsem si myslela, že rifle znamená něco jako falešné džíny. A i ty Andrého nové bych nejraději dala do uvozovek. Protože pro mě to nejsou džíny ale „džíny“. Mají taky patinu. Takovou tu módní umělou. A v tom právě vidím ten rozdíl v opravdovosti. V té umělé patině.Právě ta vyvolala včera ve mně ten džínový splín.Ale ta pravá patina, Radko, ta nesměla! vzniknout drhnutím kartáče ve vaně.Ta se musela odnosit a prožít.

  8. Mirka napsal:

    Michale,je to, jak píšeš!!!Já svůj kometář napsala dřív, než jsem četla Tvůj. Musela jsem na chvíli odejít a tak ho později poslala…

  9. radka napsal:

    to nesmela :o)Tak jsme to drhli tajne. Prece to neprizname. Mirko, ty džíny mi trochu trhaji uši. Je to moc českopražské. Ja třeba tohle slovo jako holka neslyšela. Na tech kalhotech bylo asi u nekterych značek napsano Rifle. My jsme jeste rikaly Lewisky. Ale tam kde bylo napsane Jeans, jsme rikaly, džínsy. Mama mi tehda koupila džínsy. Ty rifle přišly pozdeji, myslím z itálie. Ty asi nebyly z Ameriky – praváče :o))Tak budu říkat džínsy. To se mi taky celkem líbí.A jeste jednu vec jsem si všimla. že ty džínsy dnes nic nevydrží. Ani ty pravé. Roztrhaji se po dvou letech nošení.

  10. Vojtěch napsal:

    Už ani ten SAJŮZ né(j)ni…„PRADÁJ DŽINSÓVYJE, MÁĽČIK“… ach jo..

  11. Vojtěch napsal:

    A (s obrácenou čárkou) PROPOS, MIRI!Ty „od tetičky“ se taky ošoupaly! Taky životem! Abys věděla…! HEČ!!!

  12. Vojtěch napsal:

    Jak čtu teď Radku, tak do třetice…Směrnice Svazu mládeže byla „TEXASKY“ (Džejár z Dallasu jim to snad po těch letech promine, svazákům jedněm ušatejm)P.S. Já v SSM nebyl, tak jsem tomu mohl říkat jak jsem chtěl: „denimky-intimky“ (třeba)…

  13. radka napsal:

    Jooooo texasky? Vojtechu, ty se vyznas :o)))

  14. Vojtěch napsal:

    Huž je to tak…

  15. Vojtěch napsal:

    Mirce rozumím dobře…„Džíny“ to kočkovskej pocit… to slovo. Erotická Jean. (Ač jinak to znamená italskej blbákov Janov, ale to je jedno.)Řekněmež tedy, že holky měly „džíny“ a kluci (s penisy) „džínsy“…Může bejt???

  16. Mirka napsal:

    Faktem zůstává,že se mi pořád líbí muži v Leviskách.V hodně ošoupaných Leviskách.

  17. Vojtěch napsal:

    Takoví, co chtěli být svatější papeže…říkali taky „LŮJSKY“.Marně jsem jim kázal o šikovném krejčíku Straussovi…

  18. Klára napsal:

    Džíny sousedka dřela šmirgl papírem, aby z nich měla plísnáče, jenže ji přitom nachytaly a byl mazec.Já nosila manžestráky Prekon, několik let, byly krásné, měkké. Pak v šesté třídě ZŠ přišel čas na jeany z tuzexu, byly krásné, nejkrásnější, a vůbec neviím kdo je po mě zdědil:-(

  19. rulisa napsal:

    Manšestráky Prekon už byly taky novější běh. Ty nejstarší manšestráky byly docela tuhý. Hrubý. Ale měly oproti dnešním tutéž výhodu, jako tehdejší džíny oproti dnešním: Vydržely. Dnešní manšestráíky se rozpadají, prosvítají, rozestupují ve švech. Tehdejším se vydřely proužky manšestru v celých plochách, ale základní látka vydržela léta. Na stehnech už docela hladká, ale pevná… :-)

  20. Vojtěch napsal:

    mám na manšestrácích takový bílo-oranžovo-růžový skvrny a zatím nikdo neví kde se tam vzaly tak říkáme že pánbu chtěl abych vypadal alespoň trochu jako starej tůlůs lutrék… Já

  21. Mirka napsal:

    Ruliso, dnes se rozpadá všechno. Ne, že by to nešlo vyrobit trvanlivěji. Ale trvanlivost je na překážku. Je třeba zvolit čas rozpadu tak brzy, aby se včas zatoužilo po výměně. Je to stejné jako se žárovkami. Nevěřím, že by dnešní technologie nedokázala, aby nepraskaly. Praskají za čím tím kratší dobu.Vyrobené není určené k trvanlivosti, ale k Z A K O N Z U M O V Á N Í S I !!!

  22. Mirka napsal:

    Vojto,už jednou jsem tohle od Tebe slyšela.A…už jednou jsem přemýšlela proč zrovna on? Toulouse-Lautrec. Znám ty tvoje úžasné manšestrové superkalhoty, za kterými si dokážu představit ledaskoho z éry Montmartru, ale zrovna Henriho moc ne.Nejen proto, že se mi pokaždé vybaví tenhle jeho portrét.http://www.aresarts.com…utrec.jpgA ani to starý…to k němu prostě nejde. I když rozumím, jak to myslíš.Jinak…já ho miluju!

  23. radka napsal:

    MirkoA mame dnes vubec volbu? Nekonzumovat?

  24. rulisa napsal:

    Mirkojo, já vím. Jenže – určitě jako tobě – mi chybí ten pocit, když máš nějaký oblečení a ono se ti na ně jako neviditelný skvrny – nebo jen pro tebe viditelný – chytá to všecko, co v nich bylo… Aby stárlo s tebou. Aby bylo tvoje, onošený do podoby odpovídající tobě. Aby se k němu dalo vracet.Občas mi ta doba konzumní přijde promiskutitní.

  25. radka napsal:

    Mirko, RulisoMate doma taky obleceni z doby, kdy jste chodily na gympl? Treba svetr, halenku, sukni, boty… Zkusily jste si to oblect? ja jeste neco mam. Svetr. Stehovala jsem se od te doby 7x. Svetr sel se mnou. Pokazde, kdyz jsem vyhazovala veci jsem si ho zkusila a zjistila ze jeste jo. Ze mi je :o) A tak chodi se mnou. Jako stul od tchyne. Nebo robot. Ten mam od svatby, nabytek, spoustu veci mam pres tricet let a furt je pouzivam. Porad jsou pouzitelne-funkcni :o)

  26. Mirka napsal:

    Miluju to!Ty věci…s duší!

  27. rulisa napsal:

    Až loni se mi definitivně rozpadly ty první rifle. :-) Po dvaceti dvou letech…A byly mi pořád.

  28. rulisa napsal:

    Pardon, tak předloni. :-)

  29. radka napsal:

    RulisoTY brdo :o) To jsi fakt dobra. Ty moje mozna oblece ten nejmensi.

  30. Vojtěch napsal:

    Jak jsi krásná, poezie…Napiju se džinuvysvléknu se z džínůObleču si džínsypověsím se z římsy(To koukáte.. co jsem měl dnes k obědu)

  31. rulisa napsal:

    Radko, já taky trochu kecám. Pěkných pár měsíců po prvním porodu mi nebyly. :) Ale pak se to zas všechno sesadilo zpátky. Skoro, teda… :-))

  32. Reblogged this on Pražská Češka and commented:

    Zkouším, jak funguje anketka na blogu :-)

    Jsem čím dál hravější…

Zanechat Odpověď

