Na sametky šalvějí

Na celém českém Googlu nepodařilo se mi během loňska ani letoška objevit účinnou zbraň proti růžovoučkým miniaturním hbitě nepřátelským larvičkám, co kazí můj zahradní ‚dolce vita‘.

Na Googlu francouzském jsme tu zbraň včera objevili. Z právě francouzské zahrádky kouzelného domku ‚Le paradis‘ jsme si sametku do Kobylis zřejmě importovali. I když jsme v srpnu do ráje nejezdili. V srpnu se ráj u Paříže proměnil v ouťácké (aoutiens) peklo.

Žádná chemie, žádné postřiky.

Šalvěj

Šalvěj!

Stačí prý ji na zahrádce vysadit a z okolí 10m čtverečních od keříčku sametky zmizí.

Semena šalvěje jsme okamžitě objednali. Mně ale ještě z žádného semene nic nevyrostlo. Nic tak, jak jsem si to představovala.

Snad kdybych tedy rovnou už vzrostlé keříčky vysadila…jenže…kdy se sází?…kde je sehnat?

A ještě jednu radu jsme tam našli. Když se sametky dostanou zvířatům a lidem pod kůži, stačí to místo potřít octem vodou ředěným. Já bych potírala rovnou octem.

This entry was posted in Nezařazené.

21 comments on “Na sametky šalvějí

  1. JANOVA napsal:

    ŠajvějMirko, pokud se ještě letos zadaří, pokusím se přírodě uloupnout alespoň jeden keřík šalvěje a doručit.MSF

  2. Mirka napsal:

    Děkuju!Pod ‚Mail‘ je moje adresa mailová, abychom se případně mohly domluvit.

  3. Mirka napsal:

    Díky šalvějimě už nebude strašit špatné svědomí ze smrtícího postřiku.http://www.youtube.com…BGQW6-Bes0

  4. ŠVM napsal:

    neznáš ňákýho ŠVM?Tak ten se bez šalvěje při vaření neobejde a roste mu na zahradě.Mimo to i estragon, yzop a další… Dokonce když má v hubě něco vodřenýho tak si vaří šalvějový odvar, neobyčejně účinný.

  5. ŠVM napsal:

    Vyhubíme sametku a kocovinu!

  6. Mirka napsal:

    Milý dokonalý příteli,děkuju! Krásná spěšná doručovatelka doručila (omámena jím) keřík (a ještě to všechno mnohem víc, co suší se v ošatce nad krbem) a André keřík zasadil. Já ho zalila, i když píší, že má rád spíš sucho. Vyhubils tedy ‚dvě mouchy‘ jednou ranou.

  7. Věra Čelikovská napsal:

    Dobrý den Mirko, chci se k vašemu blogu vrátit, máte krásné postřehy a názory mnoha lidí a hlavně to umíte zormulovat. Nyní mně ale trápí myšlenka že mi sametky žerou mé miláčky -2 malé holčičky. Prosím o jaké šalvěji mluvíte, je jich plno druhů, která funguje? A funguje doopravdy? Toto je 2roky staré, máte dobré zkušenosti? a s čím? Tady jsou sametky aspoň 30 let a stříbrnou šalvěj jsem měla po mnoho let ve skalce. Zkouším vše. Holčičky mají hrbaté hlavičky jak si to rozdrbají.
    Děkuji Věra

    • Věro, děkuju!

      Právě jsem se po měsíci vrátila do Prahy (a taky k počítači) – apokalypsa – o to větší, že sucho a nesekaná tráva (to jim svědčí).

      Nefunguje to zřejmě, jak jsem si představovala, i když si myslím, že loni to bylo přeci jen horší. Možná dva keříčky co mám, nestačí. Jaký druh to je, to tedy ale nevím, každý keřík je jiný – pokusím se znovu objevit ten článek na francouzském googlu.

      Nevím si tedy, stejně jako Vy, rady.

      Já mám ale kliku – zítra zase odjíždím a můžu jen doufat, že až se vrátím, už tu nebudou.

      Držím moc palce, ať najdete cestu, jak se jich zbavit – je to fakt peklo!

  8. Mirka napsal:

    Reblogged this on Pražská Češka and commented:
    Skoro polovina srpna (bože!) a sametky ještě nezaútočily. Nevím, zda je to tím keříkem šalvěje, co se tak ohromně rozrostl nebo lógrem, co jím zalívám už od jara trávník a nebo jen tím vlhkem letos.

    A taky už neplatí to o tom semenu. Z jednoho jediného malinkého vyrostla mi dýně, které se už pomalu začínám bát.

    • oldwomen napsal:

      Mirko a ŠVM, šalvěj je keř, to víte. Dvouleté větvičky již dřevnatí. Nevím, jak roste Mirce na chalupě, ale mně pod vrbou a u studny (zase je fakt, že zalévání neřeším) košatí ach ouvej moc. Jo, lístek či dva do hovězího s houbama, sem tam čaj a nebo kloktadlo či koupadlo. Ale zkusili jste použít ty zdřevnatělý odlístkovaný stonky použít jako špejli na ražničí? Já jo. Maso i špek mimořádně mňamózní.
      Nevím, co mám za druh. Prostě jsem píchla do hlíny obsah kelímku z Albertu – viz stojan Bylinky á 20 Kč :-)

      • Mirka napsal:

        Děkujeme za skvělý nápad!

        A to jsem si myslela, že o šalvěji už vím všechno. Na chalupě v horách jsem ji ještě nevysadila, ale v Kobylisích roste jako o život.

        • oldwomen napsal:

          :-) připravuji se na možnou apokalypsu, tak se učím prehistorickým znalostem :-) co je v nejbližším okolí jedlého opakovaně a co jen jednou a taky jestli tím nejde nahradit nějaká pilule a nebo z toho nejdou uštrikovat fusekle. Šalvěj je dost zajímavá nejen v kuchyni. Mirko, čaje z ní pomáhají při návalech a zvýšeném pocení. Ale bacha, je to mrcha halucinogenní. Tak nepít po litrech a denně. Druidi se prý šalvějovými odvary sjížděli a pak sdělovali lidu vize :-) . A taky odvar z šalvěje, viz :lol: Saxana, dovedl zbavit čarodějnici kouzelné moci…

        • Mirka napsal:

          Já ji dávám do všeho, šalvěj. I do bramboračky třeba. Dočetla jsem se, že dříve byla šalvěj v Čechách hojně pěstovaná a že ji hospodyňky běžně používaly do všeho. Mnohem více než petrželku třeba.

          Historie se opakuje. To už dobře víme.

  9. Martina napsal:

    Byla jsem napadena!!! Jsou zpatky, nevim zda to mam od nas z Hovorcovic, nebo jsme je dovezli z Ripu, ale na me uz si opet ty mrchy pochutnavaj, jdu se natrit octem…

  10. Clea napsal:

    Hezký den :-) Po pár neplodných letech jsou u nás (Horoměřice – Praha západ) ty oranžové bestie zas. Takže na zahradu zase budu chodit nasmrděná repudinem… Ale fakt dobrá rada pro všechny, co ještě tápou – na tyhle mrchy zaručeně zabírá síra, ve starých článcích radí trávník na zahradě sekat a sířit (dá se použít sirný květ, něco, co se zapálí a vysmrdí to okolí :-) ) A na pupence zabírá 100% sirná mast připravená v lékárně. Jen člověk zrovna vábně nevoní….
    Clea

  11. vidoulsky napsal:

    Jen to čtu a už se drbu.

    • Martina napsal:

      Clea, diky za radu, sirna mast je asi na predpis co? Ptam se spise do budoucna, ted uz mam jen jeden pupinek, ktery jeste svedi. Jen mi hlava nebere, ze jsem postipana jen ja a to jsem se neustale pohybovala ve skupine… :(

Zanechat Odpověď

