Dělostřelecký granát na pracovním stole pacifistky

Co zbylo z bitvy u Trutnova léta Páně 1866.

Co zbylo z bitvy u Trutnova 27. června 1866.

Můžu si do něj zastrkávat pera a tužky. Mám ale zrovna jen jedno pero a to je moc vzácné na to, abych ho nechala napospas v snadno dostupném granátu.

Artefakt skloubil umělecký kovář Jaroslav Píša Troski z nalezených trosek po bitvě u Trutnova, která se odehrála léta Páně 1866. Krom roztrženého granátu poznala jsem jen kouli nebo kuli z pušky a zapínák z vesty nějaké ubohého vojáčka, bezmocně sloužícího psychopatickým šílencům, kteří se lidem vládnou odjakživa.

***

Bitva se odehrává, protože je to jen taková hra. Můžou ji hrát dva, ale i více hráčů, ke hře používají figurky s rafinovanými zbraněmi k vzájemnému zneškodňování. Na kterou stranu figurka patří se pozná  podle dresu, tedy uniformy.

Zatímco hráči hrají o nějaký kopeček nebo kus země, figurky v bitvě hrají o život.

Možná se jednoho dne odehraje bitva opravdu poslední.

2 comments on “Dělostřelecký granát na pracovním stole pacifistky

  1. Tomáš Vondryska napsal:

    Pěkného pozdravení pražská Mirko :)
    Čirou náhodou jsem objevil Tvou stránku skrze příspěvek této dávné připomínky bitvy u Trutnova.
    V Trutnově bydlím a o Prusko-rakouskou válku se intenzivně zajímám od svých 13ti let. Kromě sběratelství originálních předmětů z téhle epizody dějin pečuju o válečné pomníky nejen na trutnovském, ale i českoskalickém bojišti, kde se bitva odehrála hned následující den po Trutnovu. Mám k těmto místům i artefaktům které se mezi sběrateli, v muzeích i rodinách dochovaly do dnešních dnů silný vztah. Předmět který jsi tu vyfotografovala je těžítkem vyrobeným v jedné dílničce měšťanského domu u náměstí v Trutnově krátce po válce r. 1866. Podobných těžítek se tu vyrovilo několik stovek, možná tisíc. I jiní podnikavci je skládali z nalezených předmětů na bojišti i na dalších místech u nás. V té době to bylo dost populární a každý chtěl mít na památku bitvy doma nějakou připomínku. Já sám tyto těžítka sbírám a mapuji. Mám jich ve sbírce okolo 15ti kusů. Každé bylo trošku jiné. Mnohdy se jednalo o zcela bizardní sestavy narůzno poskládaných předmětů. Takový pozoruhodný kýč té doby. V minulém roce jsem měl v muzeu v České Skalici výstavu těchto artefaktů a těžítek.
    Chtěl jsem se zeptat zda by bylo možné se nějak domluit na případném prodeji tohoto kousku, který má pro mě určitou vnitřní a autentickou hodnotu. Vím že k němu máš jistě také nějaký vztah a tak se prosím neuraž za mnou vznesený dotaz. Je to nesmělá prosba od jednoho snílka z Trutnova, který místo spánku brouzdal po internetu :)

    Dobrou noc a budu rád za případnou odpověď. S pozdravem Tomáš V.

    • Mirka napsal:

      Tomáši, zdravím Tě do Trutnova a děkuju Ti za milý a poučný pro mě komentář. Já myslela, že to byla práce JPT, který sám podobné artefakty sestavoval, ale teď je mi i podle spojů jasné, že práce je mnohem dřívějšího data.

      Víš o mně a já o Tobě, zatím ale nejsem nejsem připravená se tohoto „pozoruhodného kýče“ vzdát. Ačkoli na majetku běžně nelpím a věci pro mě znamenají jen velmi málo, jsou předměty, ke kterým jsem z nejrůznějších důvodů přilnula a jen velmi nerada bych se jich vzdala. Tohle těžítko k nim patří.

      Tak mi to promiň, možná jednou svůj pohled změním.

      Krásné blížící se jaro v míru…Mirka

Zanechat Odpověď

