Prostředí tvořej lidi, pořád to říkám

Za skoro jednadvacet let mě ještě nikdy ničím nerozčílil. Je vždycky mým nejmilejším společníkem, povzbuzuje mě, dává mi naději.

Být s ním je prostě radost.

Sedíme spolu, já a André, v čekárně jednoho posmutnělého úřadu.

„Řeknu ti aspoň vtip,“ usmívá se André tím svým úsměvem a začne vyprávět vtip stylem poděděným po svém otci, tedy tak, že víc než vtipu směju se komičnosti jeho podání. Ten vtip je o Džinovi z lampy.

„A co by sis přál ty?“ ptám se.

„Nemám žádné přání pro Džina. Možná jen…osvícení.“

„Aby si to ale Džin nevyložil zas nějak chybně a místo nirvány neosvítil tě světly ramp, třeba. A co takhle nějaký ten milónek, nebo více miliónků?“

„K čemu? Abych si mohl koupit víc jídla? Víc oblečků…?“

„Abys mohl cestovat, třeba.“

„To můžu i tak a navíc dobrodružně. Nejvíc bych si přál, aby lidi byli opravdovější,“ odpověděl mi nejopravdovější z lidí, které jsem ve svém životě poznala.André

12 comments on “Prostředí tvořej lidi, pořád to říkám

  1. olivia napsal:

    Veľmi rada by som niečo napísala, ale k tomu nie je čo dodať!

  2. Mirka napsal:

    Před pěti lety točil André v rámci Přírodní školy zajímavé dokumenty a točil je moc pěkně.

    Právě jsem na část z nich narazila na netu a nedá mi to, abych sem znovu nedala odkaz alespoň na ten trailer.

  3. Mirka napsal:

    Teď hraje André na kytaru, hraje Gypsy jazz a hraje celé dny a celé noci.

    • Mirka napsal:

      Právě jsem shlídla film „Serge Gainsbourg: Heroický život“ a Serge G. tam v jednu chvíli říká (cituji doslovně):

      „Když jsem studoval, jeden profesor mi říkal: Když vás rodiče obdivují, stojí to za hovno.“

      A mě hned napadlo: Ještě že jsem nezačala psát i ódy na Andrého hraní, jak jsem byla vnitřně puzena. Ale to je hloupost – Serge Gainsburg vyrůstal v době zcela jiného druhu rodičů, tak si můžu klidně obdivovat.

  4. Isia napsal:

    Myslím, že je pre nás veľkým požehnaním stretnúť v živote tých najskutočnejších ľudí… Mne ich do života zopár prišlo. Vždy len na malú chvíľu…ale i tak mi za tak malý okamih darovali toľko pravej krásy.
    Ďakujem ti Mirka, že si mi ich dnešným článkom pripomenula…!

  5. Mirka napsal:

    Mít štěstí na lidi kolem sebe, to je skutečně to největší štěstí, Isio. Moc dobře vím, o čem píšu. Od dětství jsem je hledala, ty „svoje lidi“ a hledala jsem je dlouho. Pár jsem jich naštěstí opravdu potkala.

    Ale pro jistotu jsem si jich několik i sama vyrobila.

  6. Vojta napsal:

    Nu tak zde snad mohu podotknouti, že Andráš má ty čísla, ty jedničky a devítky:

    Normandie 98 (mezi dveřmi): Jéé, ta holčička má ale dlouhý, zlatý vlasy, jako malá princezna…
    A: Hmm, to jo, ale nejsem holčička, já jsem kluk…
    NV: Není možná…
    A: Je to tak…
    NA: Hledáme Mirku L., to je máma…?
    A: To je, ale teď se koupe…
    NVA: …. ?
    A: Máma se vždycky koupe dlouho…
    NV: Jak dlouho asi?
    A: Tak nejmíň dvě hodiny…, někdy i dýl…

    NV: Aha…no jo…. tak to tedy zkusíme později…

    A (podívá se na mě): Klidně můžete počkat tady, nebo si tu aspoň nechte bágly….

    Odešli jsme i s ‚bágly‘, o pár hodin později bylo ovšem červené (to je víno) vynikající…..

    Nazítří byli též Krabi – či byly Kraby – dodnes nevím – (krom jiného)…..

    O pár dní později na ‚koulích‘ (to je hra) – stav mezi NV a A je v posledním kole srovnaný:

    A – (malý již Princ, bez ‚ezna‘): „Vojto, mě z těch koulí úplně jedou nervy“ (sic!)

    • Mirka napsal:

      Natočila jsem tehdy pár skutečných skvostů. Na tu šestnáctku a tak si to teď nemůžu pouštět, musím to nechat nějakým způsobem zdigitalizovat.

      Ty a André tou vaší chůzí, jaks ji Andrého učil na Proustově promenádě, ruce v kapsách, s větrem ve vlasech, oba oceánsky tak krásní.

      I ty maličké indiány v kanoi s maličkými vesly, jaks je mistrně vymodeloval z obyčejné modelíny jsem zvěčnila.

      Duke Ellington nebo Miles Davis mi při té koupeli tehdy hráli tak, že jsem ani nepostřehla, že někdo zvoní. Nikoho jsem nečekala, byl ještě svět bez mobilů.
      Užasné překvapení a pro mě a Andrého svostné zpestření našich plážových dnů.

    • Mirka napsal:

      Přemýšlím nad významem „N“ před „V“.

  7. Vojta napsal:

    ‚N‘ – podivná věc – opona chrámová roztržena – magický kontext NV a NV osudem zvrácen…

    ‚N‘ tedy znamená postupně zhruba toto:

    Normanský, Number (číslo), Name (jméno), Noisette, Neskutečný, Nadčasový, Nomád, Noblesní, Noctambulant…, aj jiná přiléhavá epiteta….

Zanechat Odpověď

