Úžasný digitální foťák…ale fotit s ním neumím

Nedávno jsem navštívila svoji mámu, natrhala jsem pro ni citrony a snažila se, hlavně sama před sebou, ospravedlnit, že jsem další rok opět zapomněla na její narozeniny.

A ta moje máma má tu moji zvětšeninu, co o ní tak sugestivně Milan Lech Vidoulský píše, zarámovanou ve zlatém rámečku i se vzácnými otisky mistrových prstů, jak mě dojatě napadlo, a pověšenou v kuchyni, vedle okna s porcelánovými pasoucími se jeleny.

Zřejmě fotku našla na půdě chalupy a zachránila ji před hladovými hlodavci. Inkriminovaná místa vyřešila ovšem rafinovanou koláží a překryla je jakýmsi mým úřednickým portrétem. Vypadám na něm velmi zaměstnaně.

Milan Lech Vidoulský

Asi jako každý správný fotograf, začínal jsem zhlédnutím „Zvětšeniny“. Chtěl jsem být slavný, mít doma vrtuli z letadla a krásné modelky jako David Hemmings. Vůbec nic jsem netušil o mužích statečných, v pustině vztyčujících stany, pod jejichž baldachýny složitě míchali chemikálie, něžně koupali skleněné desky v jedovatých roztocích, jen aby nám zprostředkovali obrazy z nevídaných krajů, zatímco venku běsnila vichřice, řvali lvi a plížili se proradní domorodci. A už vůbec nic jsem nevěděl o světle, kompozici, natož pak o emulzích, vývojkách, ustalovačích a podobné alchymii. Jen jsem chtěl být slavný fotograf. Nějakou dobu jsem brousil po Praze, hlavně kolem Karlova mostu, přes rameno Flexaret VI., v podpaží časopis Fotografie. Přimhouřenýma očima a palci s ukazováčky spojenými do obdélníku pomyslného hledáčku učil jsem se barevný svět vnímat černobíle. Tajemství vývojek a ustalovačů mi ale, pro svoji naprostou složitost, zůstávalo utajeno. Jsa typickým brožůrkářem, pečlivě jsem nastudovával jednotlivé postupy, žasl nad přesností…

View original post 908 more words

Zanechat Odpověď

