Mysl. Ta si toho navymýšlí! Nejen ve spánku, když nad ní vědomí ztrácí svou moc

I dneska, v sobotu, jsem se probudila v pravidelném čase, ve kterém teď všedně musím vstávat. Dneska ale nemusím vůbec nic, jsem tu v celém protepleném domě sama a těším se zrovna z vůně opravdové kávy.

„Kdybysme zůstali v Kuitu, babička by si mohla spát klidně pořád a nemusela by vstávat vůbec,“ šeptala káravě Vany Jardelkovi, když včera zívl: „Mně se nechce vstávat!“

Po těch slovech se Jardelek začal oblíkat, jak ve zrychleném filmu.

Takovéhle dojáky mi připravují pořád. A já se samozřejmě nikdy ani slůvkem nezmínila, že bych k vůli nim něco musela, už jen proto, že z toho všeho co k vůli nim dělám, mám nejvyšší přínos já sama.

Ty dětičky dokážou neobyčejně zpříjemnit život. Nejen třeba proto, že mi provádějí příjemné masáže, jak školení masážníci (kdyby nás tak někdo večer zahlídl škvírkou mezi žaluziemi) nebo denně rozčesávají vlasy:

„Babička teď vypadá jako princeznička, že vypadá babička jako princeznička, Vany?“

„Taky bych chtěla mít takový princezničkovský vlasy!“

„A takový pomocníčky. My babičku vylepšujeme pro Olega, že jo Vany, aby už nejezdil dlouho do tý fronty, že jo Vany?“

„Né do fronty, Jardeli, do Francie!“ a smějí se tak, že každý, kdo ten jejich smích uslyší, se musí smát taky.

„Nebo babičku takhle někdo uvidí na ulici a bude s ní chtít taky tady bydlet…počkej, nečesej chvilku… babi, můžeš se napít….tak můžem…“ a pokračují v česání zručně, jak profesionální rozčesávači a kam se na jejich povídačky hrabou všechny zábavy světa.

Ale já chtěla psát o tom, že někteří vědci prý tvrdí, že „člověk je jen automat“, takový dobře fungující stroj.  Tak tomuhle se moje vědomí brání, ačkoli nad mou myslí občas taky ztrácí moc a to nejen ve spánku.

Žádný automat nejsem, i když automaticky dělám spoustu věcí. Do toho spadá i to mé pondělní prodírání se do obchoďáku kasou. Prostě před mnoha měsíci, kdy jsem tam byla naposledy, se tamtudy vcházelo, než to předělali. Zapsalo se mi to automaticky do paměti a tak jsem tudy automaticky šla.

Tedy maličko naprogramovaná jsem, to ano. Ale jen třeba na to pravidelné vstávání a jiné pravidelné, automaticky prováděné, rituály.

Nevěřím, že naši mysl řídí jakýsi Bůh, či snad nějaký osud. Věřím dál na svobodnou vůli člověka, omezenou jen přírodními zákony.

Nebo je snad možné, že by lidská mysl byla vydaná napospas nějakým tajemným, nepoznaným silám?

 

7 comments on “Mysl. Ta si toho navymýšlí! Nejen ve spánku, když nad ní vědomí ztrácí svou moc

  1. avespasseri napsal:

    Ty Vaše články o tom, jak se ty děti chovají, ve mně vyvolávají nedůvěřivý úsměv… to je snad pohádka?? :-)))) Ale když to vezmu kolem a kolem, dcerka je také vlastně ještě malinká a také mě chce opečovávat a jsou chvíle, kdy jsou vysloveně idylické :-)
    Mysl je ovládána x různých věcí, možná nejsou úplně tajemné, ale nevědomé asi budou. A zautomatizované často také. Podle mě má každý jinak svobodnou vůli… někdo skoro vůbec a někdo hodně moc :-)))) Ale jinak v tom mám taky docela zmatek :-)))

    • Mirka napsal:

      Není to pohádka, je to realita, co všechny pohádky předčí.

      • avespasseri napsal:

        Tak to je prostě krása.

        • Mirka napsal:

          Má to jen jeden takový stínek, nezanedbatelný ovšem, který se snažím retušovat. Moje čtyři zbožňovaná bílá vnoučátka se o mě zčistajasna musela začít dělit. Najednou si se mnou bydlí „cizí“ děti a já těm dětem dávám stejnou lásku jako jim a navíc všechen svůj čaj.

          Vzájemné vztahy mezi těmi dětmi jsou úžasné, ale skrytý (dříve otevřený) boj o moji přízeň přetrvává. Občas se do toho vetře…takový smutek (výrazy v tvářích, postoje těla, pohledy očí) který mi sevře srdce. Už nejsem prostě jen jejich.

          Dětské duše jsou křehké a já si moc dobře pamatuju svoje dětské pocity, úzkosti…jako dítě jsem si říkala, že je nesmím zapomenout, abych věděla, až budu mít sama děti.

Zanechat Odpověď

