Vinetúúúúúúúúúúúúúúúúú

Představte si, že je vám sedm, osm, neexistují počítače a černobílou televizi rodina zakoupila s velkou slávou nedávno. Štěpánka Haničincová vám povídá pohádky, nechají vás koukat na Tři chlapy v chalupě a taky na mistrovství světa v krasobruslení. A to je asi tak všechno.

A pak vás jednoho dne váš táta vezme na barevný širokoúhlý film „Vinnetou“ (a vy máte navíc to štěstí, že jste nikdy před tím májovky nečetli). Jednoduše – váš svět se promění. Nic už není jako před tím.

Nosíte čelenku s indiánskými péry, mluvíte indiánsky, přebíráte všechna indiánská gesta. Vyřezáváte totemy, lepíte do alba fotky z filmu, táta vám maluje indiány i do památníčku a dokonce vás vezme i do Drážďan do muzea Karla Maye.

 

Včera po padesáti letech – to tedy byly emoce! Vrátily se mi pocity, vůně té doby. Byla jsem zas Nšo-či i Ribannou. Vrátila jsem se v čase. Na chvíli jsem se vrátila.

 

Vaše Bílá Holubice

15 comments on “Vinetúúúúúúúúúúúúúúúúú

  1. Marie Kostyrova napsal:

    Ahoj Miruš, přesně tak jak píšeš,i já jsem koukala a vrátila se do svého mládí. Škoda,že se už nikdy ta doba nevrátí. Myslím si,že jsem byla o hodně šťastnější. Moc ráda čtu tvé komentáře, jsou plné emoci a hlavně pravdivé. Někdy bych se s tebou chtěla vidět, jsi fajn ženská :-)

  2. Desperádo napsal:

    Tak přesně tak. Bohužel mým dětem už Vinetůůů nic neříká, je málo akční.

    • avespasseri napsal:

      A to mé sedmileté dceři říká :-) Poprvé ho viděla někdy v 1 roce, když ležela doma se salmonelou :-) Naposledy teď a u babičky pak sjížděla všechny ostatní díly a dokonce mi je pak zkoušela vyjmenovat. Ani já sama netušila, kolik jich je :-) Já Vinnetoua vždycky radši četla, než v kině. Podobně Kara ben Nemsí. Lex Barker býval můj idol :-))))

    • Mirka napsal:

      Na starší děti musejí zvláště určité scény působit komicky. Maličké to ocení spíš, řekla bych.

  3. Sedmi napsal:

    :) takhle jsem to mela taky, akorat me okouzlily knihy…

  4. vidoulsky napsal:

    Teď už mám krásné dětství, ale tenkrát si Vinetů a Old Šetrhenda rozebrali starší kluci, na mě zbyl Sam Hawkins, nebo, v tom lepším případě, jsem mohl být Hatátitlá. Když jsem se konečně dopracoval k roli Vinetů, zůstal jsem na vidoulských pláních sám. Ale stejně jsem už musel na vojnu, ale tam to zase nebylo vono, Bledé tváře hovořili jazykem kterému jsem nerozuměl. Nepozorovaně jsem časem metamorfoval do Klekí Petry, teď zrakem, kdysi sokolím, poměřuji vidoulské pláně pokryté podivnými wigwamy. Zítra za úsvitu sejmu obřadní čelenku, pečlivě složím náčelnický šat a jako každý den vklouznu do toho směšného úboru bledých tváří. Lstivě se mezi ně vmísím hledaje druhy kdysi svobodné, dnes zotročené. Kdesi na severu snad ještě žije Bílá Holubice, prý je to dosud čiperka, snad mi tedy Manitou ještě umožní setkání. Ještě že ta ohnivá voda být tak dobrá.

    • Mirka napsal:

      Tvé havraní vlasy s leskem do modra Tě prozradí…v každé městské mase. A do Klekí Petry Tě čeká ještě dlouhá cesta…

      (P.S. Moc dobře víš, jak slovo „čiperka“ Bílou Holubici dráždí…)

      • vidoulsky napsal:

        Tak stará Doušová už je na pravdě Boží? A taková to byla čiperka! Tu jsem měl na mysli pochopitelně!

        • Mirka napsal:

          Jo jo, celá desetiletí živa jen o pivu a buřtech s cibulí Na Cikánce. Ta měla kořínek!

          A ty dlouhé bělostné vlasy do půli zad a o čtvrt století mladšího druha. Odešel do věčných lovišť dřív než jeho věrná družka. A jaký to byl fešák! I na Cikánku chodil vyšňořen v kravatě a kostkovaném saku. Jako ze škatulky a to neměli ani žehličku ani pračku ne, neměli vlastně vůbec nic, než starou matraci pro dva. Spali v tom, v čem se s Cikánky, láskyplně se podpírajíc, dopotáceli a přikrývali se svými zimníky. A vůbec nesmrděli. Ani trochu. Matka Příroda to tak zařídila. Anebo Manitou.

          Moje maminka by mohla vyprávět! Snažila se Bílé Holubici cestu do těch věčných lovišť usnadnit. Jediné, co do ní, ležící osamocené na té staré matraci na betonové podlaze, dostala, byl banán. Jeden každý den.

          Ani sluneční paprsek k té svaté ženě přes překližkou pobitá okna neprošel a přesto! Těch banánů než se odebrala za svým věčným druhem!

  5. jolana88 napsal:

    Howgh ! PS: nemohu si odpustit nezapomenutelný komentář z archivu – krasobruslení. „Škoda, že nemáte barevné televizory :( On v černém, Ona v bílém“ .. jo, to byly časy

  6. vidoulsky napsal:

    Anebo Jak Gabo Zelenay komentoval zápasy Slovanu Bratislava: Mrukvia krůží, krůží a Čapla! Čo urobí Čapla? Davá zpët na Mrukviu ten na Waltera! A žrďka! Keby chcel nenastrelil by! A Čapla palí! Vedla! Má snad oči ze lva Clarensa?!

    (pamatujete na toho šilhavýho lva s jednoho seriálu o Africe?. Onehdá byl velmi populární)

Zanechat Odpověď

