Tý žluči!

Hiporates, jak se můžeme stručně poučit i na Wikipedii, dělil osobnosti podle převažujících tekutin v těle (krev, hlen, žlutá a černá žluč):

  • Sangvinik – (krev) vyrovnaný, veselý, ale emočně a názorově nestálý, společenský, přístupný, hovorný, nenucený, čilý, optimistický
  • Melancholik – (černá žluč) přecitlivělý, náladový, úzkostný, rezervovaný, tichý
  • Cholerik – (žluč) vznětlivý, ale spolehlivý a stálý, nedůtklivý, neklidný, útočný, impulzivní, aktivní, výbušný
  • Flegmatik – (hlen) vyrovnaný, lhostejný, obezřetný, rozvážný, spolehlivý, klidný, stálý názor

O tom, že u mě převažovala, převažuje a jistě i převažovat bude krev, není pochyb.

Žasnu nad tím, kolik energie jsou schopni lidé vynaložit k uspokojení svých nevraživostí. Zvlášť když dobře vědí, jak i ten nejdelší život je…tak krátký!

Taky to moc dobře vím a tak se snažím prožít si naplno (radostně samosebou) každý svůj den, každý svůj krok (každé svoje sousto, každý svůj lok). Vlastně se už ani moc nesnažím, nějak mi to jde už samo.

Jen velice zřídka (mám totiž obrovské štěstí na lidi kolem sebe a čím dál víc si to uvědomuju) se nějaké osobě (muži to nebývají) podaří rozjitřit mou mysl negativně, rychle si ale vzpomenu na druhou ze čtyř dohod Dona Miquela Ángela Ruize a ono to vážně funguje. Najednou bytostně vnímám jak se v mém, už málem úzkostí sevřeném, nitru rozhostil klidný příjemný mír.

I když se nějaká situace jeví jako osobní, i když nás jiní přímo urážejí, nemá to s námi nic společného. To, co říkají, co dělají, názory, které vyjadřují, je v souladu s dohodami v jejich myslích. Jejich názory pocházejí z naprogramování, kterého se jim dostalo v průběhu ochočování (výchovy).

Vyjádří-li někdo před námi svůj názor a řekne: „Hele, zdá se mi, že jsi přibral,“ neberme to osobně, protože je pravdou, že se ten člověk zabývá vlastními pocity a názory. Pokouší se nám poslat jed a budeme-li si to brát osobně, pak se k nám jed dostane a stane se naším. Pojímání věcí osobním způsobem z nás učiní snadnou kořist těchto predátorů, černých mágů. Mohou snadno upoutat naši pozornost jedním nepatrným názorem a pak do nás cpát jakýkoliv jed. A protože si to bereme osobně, skočíme jim na to. Spolkneme všechno jejich emocionální svinstvo, a to se pak stane naším svinstvem. Pokud to však nebereme osobně, jsme imunní i uprostřed pekla. Imunita vůči jedu uprostřed pekla je darem této dohody.

Když si bereme věci osobně, cítíme se uražení a naší reakcí je obrana našich názorů, což vede ke konfliktům. Z něčeho nepatrného uděláme velkou aféru, protože cítíme potřebu mít pravdu a dát ostatním najevo, že se mýlí. Snažíme se pak jiné přesvědčit tím, že prezentujeme své názory. Ale cokoliv cítíme a děláme je jen projekcí našeho osobního snu, odrazem našich vlastních dohod. To, co říkáme a děláme a názory, které máme, jsou v souladu s dohodami, které jsme uzavřeli – a tyto názory s námi nemají nic společného.

To, co si o mně myslíte, není pro mě důležité, neberu si to osobně. Ať tak či onak, mě se to netýká, protože vím, co jsem. Necítím potřebu být přijímán.

Ať již si myslíte nebo cítíte cokoliv, vím, že je to váš, nikoliv můj problém. Je to způsob, kterým vidíte svět. Není to nic osobního, protože se zabýváte sami sebou, nikoliv mnou. Také ostatní lidé budou mít v souladu se svým systémem víry vlastní názory, takže nic z toho, co si o mně myslí, není doopravdy o mně, ale o nich samých.

18 comments on “Tý žluči!

  1. Sedmi napsal:

    tahle dohoda mi kupodivu nedela moc problem, vetsinou… :) ale diky za pripomenuti

  2. Desperádo napsal:

    Jsem flegmatik. Tvrdí to o mně výsledky všech různých testů. S občasnými přesahy tu či onde. Zdravím :))

  3. Vojta napsal:

    Nu tak nevím, nevím, jestli mám k výše napsanému ‚přispívat‘, ale proč nakonec ne?
    Nenechat se zbytečně rozedírat ‚cizími napady‘ – nebrat si je ‚osobně‘ a vytvořit si ‚vlastní svět‘ je jedna věc, v mnoha případech či ‚situacích‘, řekněme, ‚výhodná a užitečná’…

    Jsou ale situace jiné – třebas zdánlivě jen historicky a vzdáleně – kdy namísto ‚přibrala jsi‘, řeknou oni někteří: jsi takovej černej, žlutej, komunista, anti-komunista, roajalista – prostě jinej a ‚ošklivej‘ – a bez nějakého snad ohledu na jakékoli ‚chytré dohody‘ tě (nebo místo tebe raději hned např. tvoje děti) hoděj do díry, případně rovnou do pece…. (A že takovejch případů bylo a stále je řádově více než sta-tisíce.)

    • Mirka napsal:

      To stejné mě napadalo při čtení všech čtyř dohod. Tedy že tohle člověk může praktikovat stoje proti člověku. Proti rozdivočelému davu zmanipulovaných šílenců v přesile (navíc třeba ozbrojených)…na to je i moudrost starých Toltéků krátká. V tomhle případě platí jen „kdo uteče, vyhraje“. Když je tedy kam utéct a když to člověk stihne.

      • avespasseri napsal:

        Já myslím, že to není o ignoraci. Je to prostě o tom, že nás to neurazí a že naše jednání nebude vycházet z obrany nás, ale toho, co stojí za námi, nad námi. Ale jak skloubit obranu hodnot s tím, že jakýkoliv konflikt vyvolá jen další konflikt, to zatím netuším :-))))

  4. Vojta napsal:

    Nu jistě! A ti ‚jiní‘ často ani nemuseli čelit žádné přesile (třeba zrovna ti Indiáni v časech počínající kolonizace), ani se bránit ‚rozdivočelému davu‘ (napadají mě lámové z Tibetu chránící své životy a chrámy před velmi disciplinovanou čínskou armádou). Ale to už je jiná píseň, a zároveň ne až tolik ‚jiná‘ …. – to prolínání ‚velkých dějin‘ s individuálními osudy každého z nás tady na planetě…

  5. vidoulsky napsal:

    Nejprve jsem si otevřel grappu a pak Mirčin blog. Měl jsem to udělat vobráceně, moc Vám přátelé momentálbně nerozzzzzzzzummmmmmmmmmmm

    • Mirka napsal:

      Zrovna před pár dny mi vyprávěl jeden kamarád, že si něco strká do greppy. Bylo to tak divný, ale stejně jsem si říkala, že to někdy vyzkouším. Jenže si za živýhoboha nevzpomenu co to bylo.

      • Mirka napsal:

        Už to vím – zrnko kávy. A může se i rozkousat a zapíjet.

        • Mirka napsal:

          Ne že bych si vzpomněla, ale J. zrovna zašel na návštěvu.

          • vidoulsky napsal:

            Greppa? Myslel jsem že se to jmenuje grappa! No ještě že se to vysvětlilo, to s tím zrnkem, dost jsem přemýšlel kam co kdo strká.

            • Mirka napsal:

              Dobře víš, žes myslel správně. A s těmi zrnky to vyzkoušej.

              • Vojta napsal:

                Tak ta greppa mě taky zaujala: Nejprve jsem zadoufal, že to bude ‚červená řepa šmrncnutá grapefruitem‘; bohužel, po dotazu v chytrý síti vím, že to je ‚švédská spojka’…

              • Mirka napsal:

                Já právě dorazila na pokraji sil…home sweet home!!! a ta grappa by mi teď tedy sedla!

                Nevadí, dám nohy nahoru a naliju si beaujolais, abych nabrala sil – ještě musím pro Jardelka na fotbal.

    • Vojta napsal:

      Hmmm! Tak to máme teda blbý! Hlavně já! Nu což, trošku si popláču, a potom si představím nějakou šikovnou lékařku… A pozítří by ‚to‘ možná mohlo být o něco lepší… V

Zanechat Odpověď

